Herhaalrecepten en herhaalservice
Herhaalrecepten die u zelf bestelt
Bestellen van medicatie:
1. Telefonisch via de receptenlijn
- Colijnsplaat: 0113 – 69 53 04 toets 3
- Kortgene: 0113 – 30 13 19 toets 3
2. Via Mijngezondheid.net of de Medgemak app
-
- Inloggen: Ga naar MijnGezondheid.net en log in met uw DigiD.
- Ga naar medicijnen: Klik op ‘Mijn medicijnen’ of de knop ‘Medicijnen bestellen’.
- Selecteer medicatie: Kies de medicijnen die u wilt bestellen en klik op ‘Volgende stap’ of een vergelijkbare knop.
- Kies aflevermethode: Geef aan of u de bestelling wilt ophalen of thuis wilt laten bezorgen.
- Voeg opmerkingen toe: U kunt eventueel opmerkingen toevoegen voordat u verdergaat.
- Bevestig de bestelling: Controleer de bestelling en klik op ‘Ja, bestellen’ om deze te voltooien.
- App: Overweeg de MedGemak-app te downloaden. Hiermee kunt u ook via uw telefoon herhaalmedicatie bestellen en uw medicatiegebruik bijhouden met een medicijnwekker.
- Activering: Zorg dat u aangemeld bent voor MijnGezondheid.net. Wilt u gebruik maken van Mijngezondheid.net, meldt u zich dan eenmalig aan via het aanmeldformulier.
Bij het herhalen van chronische medicatie, kan het voorkomen dat u eerst op het spreekuur uitgenodigd wordt, voordat het medicijn verstrekt wordt.
Wanneer wordt mijn bestelde medicatie geleverd?
Herhaalrecepten voor 10 uur besteld, kunt afhalen nadat u van ons bericht heeft gekregen dat uw medicatie beschikbaar is. U zult bericht krijgen per SMS, e-mail of telefoon als de medicatie voor u klaarligt in de praktijk.
Medicatie is aan de balie af te halen als u de medicatie voor het eerst of te lang geleden voorgeschreven heeft gekregen, het pakje te groot is voor de medicatie automaat, als er een factuur bij zit die eerst betaald moet worden of als er sprake is van bijzonderheden (bijvoorbeeld medicatie die gekoeld bewaard moet worden).
Wij raden u aan uw medicatie tijdig te bestellen, bij voorkeur minimaal 2 weken van tevoren. Met name in vakantieperiodes kan het in de apotheek drukker zijn dan gebruikelijk. Heeft u 7 dagen na het bestellen van de medicatie van ons nog geen bericht ontvangen, neemt u dan uit eigen beweging contact op met ons team. Mogelijk is er dan iets misgelopen.
Automatische herhaalservice
Wat is de herhaalservice?
Met deze service zorgen wij ervoor dat de geneesmiddelen die u chronisch gebruikt, tijdig voor u klaarstaan. U hoeft daar geen recepten meer voor aan te vragen bij ons, maar wij sturen u een bericht wanneer u uw geneesmiddelen weer kunt ophalen. Onder chronische geneesmiddelen wordt verstaan: middelen waarvan u elke dag of steeds op hetzelfde moment dezelfde hoeveelheid inneemt. Medicijnen die u alleen inneemt wanneer het nodig is, kunnen we niet opnemen in de herhaalservice. Ook zalven, insulines, oogdruppels, inhalatiemedicatie en de bloedverdunners waarvoor controle noodzakelijk is via de trombosedienst kunnen niet in de herhaalservice.
Wat betekent dat voor u?
Voor de medicatie in de herhaalservice hoeft u geen herhaalrecept meer aan te vragen. Uiteraard zijn er aan deze herhaalservice geen extra kosten verbonden.
Wij voegen u toe aan onze herhaalservice wanneer u de chronische medicatie bestelt. In de eerste periode kan het voorkomen dat u wat ongewone aantallen krijgt, zodat we uw medicatie zo goed mogelijk gelijk willen laten lopen. Omdat het voor 100% gelijktrekken van de medicatie niet altijd haalbaar is, streven wij ernaar om medicatie gelijk te laten lopen tot op dezelfde maand en niet tot op de tablet nauwkeurig. Wij hopen hierbij op uw begrip.
De voordelen voor u zijn:
– u hoeft er niet meer aan te denken om herhaalrecepten aan te vragen
– daardoor komt u niet meer zonder medicijnen te zitten
– uw chronische medicatie staat elke 3 maanden voor u klaar
– deze service is helemaal gratis
Wilt u gebruik maken van de herhaalservice, of meer informatie? De assistente helpt u graag verder.
Gebruikt u chronische medicatie? Medicatie die dagelijks terug komt. Dan kunt u gebruik maken van onze herhaalservice.
Wat als u uw medicatie niet zelf kunt komen ophalen?
Iemand anders haalt uw medicatie voor u op
Als u niet in staat bent uw medicatie te komen ophalen in de praktijk of uit het automaat, kunt u iemand anders vragen dit voor u te doen. U moet hiervoor dan aan die persoon schriftelijk toestemming geven. U kunt hiervoor onderstaand formulier gebruiken:
Formulier iemand anders machtigen (Word)
Formulier iemand anders machtigen (pdf)
We vragen u het ingevulde formulier aan ons te bezorgen zodat wij weten aan wie we uw medicatie mogen meegeven.
Uw medicatie wordt thuisbezorgd
Als het niet mogelijk is om zelf medicatie op te halen en niemand anders kan dit voor u doen, dan is er de mogelijkheid om uw medicatie thuisbezorgd te krijgen. De bezorging is op dinsdagmiddag en vrijdagmiddag. Om hiervoor in aanmerking te komen dient u op voorhand te overleggen met de assistente. Zij zal, in overleg met u, uw situatie inschatten en nagaan of thuisbezorging voor u de juiste oplossing is. Daarnaast zal zij u uitleggen hoe thuisbezorging werkt, wat u kunt verwachten en wat er van u verwacht wordt.


