E-consult
Wat is een e-consult?
E-consulten kunnen verstuurd worden via het patiënten portaal mijngezondheid.net of via de app medgemak. We trachten alle e-consulten af te handelen binnen 3-5 werkdagen.
E-consulten zijn bedoeld voor korte bondige medische vragen die u via een chat-functie kunt stellen aan uw zorgverlener. Het betreft hier strikt medisch inhoudelijke vragen, dus geen administratieve vragen. Let hierbij op dat u het e-consult aanvraagt op de naam van de persoon voor wie het consult is bedoeld, zodat het e-consult rechtstreeks aan het juiste patiëntendossier gekoppeld wordt.
E-consulten dienen niet voor dringende medische vragen. Neem hiervoor altijd telefonisch contact op.
De website van het NHG vermeldt het volgende over e-consulten:
“Een e-consult is een digitaal schriftelijk contact over een medisch-inhoudelijke vraag tussen een patiënt en een zorgverlener. De communicatie via een e-consult vindt doorgaans asynchroon plaats: huisarts en patiënt kiezen zelf hun moment om een bericht te schrijven, te sturen of te reageren. De chat-vorm onderscheidt zich van het asynchrone e-consult, omdat daarbij interactie plaatsvindt op hetzelfde moment en dus een ‘live’ contact mogelijk is.
Met een e-consult (inclusief chat) kunnen eenvoudige medisch-inhoudelijke hulpvragen worden afgehandeld die niet-urgent zijn en geen lichamelijk onderzoek vereisen.
Het e-consult kan op verschillende manieren ingezet worden:
- De patiënt kan een medisch-inhoudelijke vraag stellen.
- Een patiënt kan een digitaal document delen, zoals een foto.
- De huisarts kan een eerder gestelde vraag opvolgen (indien afgesproken).
- De huisarts kan aan de hand van de hulpvraag aanvullende informatie toesturen.”

