No show
Wilt u onnodig kosten voorkomen? Bel dan op tijd af!
Het komt voor dat patiënten zonder ons iets te laten weten, niet op afspraken verschijnen. Op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), voeren we daarom vanaf 1 januari 2026 een ‘no-show’ tarief in als schadevergoeding voor het niet nakomen van afspraken.
Waarom een ‘no-show’ tarief?
Veel mensen willen een afspraak op het spreekuur en in de tijd die gereserveerd stond voor de persoon die niet komt opdagen, had iemand anders geholpen kunnen worden. We streven ernaar om de wachttijden zo laag mogelijk te houden en de juiste zorg via de juiste zorgmedewerker aan te bieden. U wilt met uw medische klacht ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen.
Kunt u niet op uw afspraak komen?
Het kan altijd gebeuren dat u wegens omstandigheden niet op uw afspraak aanwezig kunt zijn. Als u door omstandigheden niet op uw afspraak aanwezig kunt zijn, vragen wij u dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten. We vragen u dit uiterlijk 2 uur van tevoren te melden als u een afspraak heeft na 14u. Dit kan telefonisch bij onze doktersassistenten of per e-mail naar assistente@hapkortgene.nl als u een afspraak heeft in Kortgene en assistentes@hacolijnsplaat.nl als u een afspraak heeft in Colijnsplaat. Heeft u een afspraak vóór 14 uur? Dan kunt u de dag ervoor telefonisch afbellen of ons dit via de mail laten weten de dag voor uw afspraak.
Voor afspraken bij de Praktijkondersteuner geldt dat deze minimaal 24 uur van tevoren afgezegd moeten worden. Er wordt dan geen ‘no-show’ tarief in rekening gebracht Als u een afspraak bij uw praktijkondersteuner mist en dit niet aan ons doorgeeft, zal deze in eerste instantie hierover met u in gesprek gaan om deze situatie in de toekomst te vermijden. Er wordt dan nog geen ‘no-show’ tarief in rekening gebracht. Gebeurt het herhaaldelijk dat u een afspraak maakt die u niet nakomt, ondanks overleg hierover met uw praktijkondersteuner, dan zijn we wel genoodzaakt een ‘no-show’ tarief in rekening te brengen.
Samengevat:
- een afspraak na 14:00 uur mag afgezegd worden uiterlijk tot 12:00 uur op de dag zelf
- een afspraak voor 14:00 uur mag afgezegd worden uiterlijk tot 23:59 uur de dag voor uw afspraak
- een afspraak bij de Praktijkondersteuner moet minimaal 24 uur voor het tijdstip van uw afspraak afgezegd worden
De hoogte van het ‘no-show’ tarief
Het ‘no-show’ tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt. Het bedrag is afhankelijk van de gereserveerde tijd en kan variëren van € 20,- bij een enkel consult tot € 40,- bij een dubbelconsult. Voor een gemist consult bij de Praktijkondersteuner wordt € 50,- in rekening gebracht.
Hoe werkt het?
U ontvangt de rekening per post en deze moet betaald zijn vóór uw volgende afspraak op de praktijk. Is de rekening niet betaald voor uw volgende afspraak, dan moet het bedrag contant aan de praktijkbalie afgerekend worden voordat de afspraak door kan gaan. De assistente zal hierom vragen.
Let op: uw zorgverzekering vergoedt de ‘no-show’ factuur niet!

