Afpraak maken
Wij kunnen u op verschillende manieren helpen met de vragen die u voor ons heeft. Zo kunt u uw vraag tijdens het spreekuur stellen aan één van onze zorgverleners. Dit kan zijn de huisarts maar ook de verpleegkundig specialist, de praktijkondersteuner of de doktersassistent. Soms kunnen we u ook telefonisch helpen en daarnaast is er ook de mogelijkheid om digitaal uw vraag te stellen. Vragen die via een e-consult binnenkomen (via de app) worden binnen 3-5 werkdagen beantwoord. Een e-consult is alleen bedoeld voor niet dringende medische vragen die u ook tijdens een normaal consult zou stellen. Overige vragen zoals administratieve vragen of bestellingen voor de apotheek, worden niet via een e-consult behandeld.
Online afspraak inplannen
Naast het bellen voor een afspraak, kunt u zelf uw afspraak inplannen bij uw huisarts, praktijkondersteuner of praktijkassistente door gebruik te maken van ons patiënten portaal, MijnGezondheid.net. Wilt u gebruik maken van Mijngezondheid.net, meldt u zich dan eenmalig aan via het aanmeldformulier
-
- Ga naar de website of app: Ga naar Mijngezondheid.net of open de MedGemak-app.
- Log in: Klik op de knop ‘inloggen’ en vervolgens op ‘Inloggen met DigiD‘. Volg de stappen om in te loggen met uw DigiD-gegevens.
- Navigeer naar afspraken: Klik op het blokje of menu-item ‘afspraak maken en bekijken’.
- Start een nieuwe afspraak: Klik op ‘nieuwe afspraak’.
- Voltooi de afspraak:
- Kies de juiste zorgverlener (bijvoorbeeld uw huisarts of apotheker).
- Selecteer het type afspraak dat u wilt maken.
- Geef de reden van de afspraak op en kies een datum en tijd die u schikt.
- Bevestiging: De afspraak wordt toegevoegd aan uw agenda en u ontvangt een bevestigingsmail.
- Spoed: Bel bij spoed altijd de praktijk, aangezien afspraken via het portaal alleen voor niet-urgente zaken zijn.
- DigiD: U heeft een geldige DigiD met sms-functie of de DigiD-app nodig om in te loggen.
- Aanpassingen: Afspraken kunnen meestal tot 24 uur van tevoren worden verplaatst of geannuleerd. Zie hiervoor ook ons No show beleid
- Tijd voor de afspraak: Een standaard spreekuurconsult duurt 15 minuten en is bedoeld voor één klacht. Vraag indien nodig een extra afspraak aan als u meerdere klachten wilt bespreken of meer tijd nodig denkt te hebben.
Naast afspraken maken, kunt u ook een deel van uw dossier inzien en heeft u toegang tot uw laboratoriumuitslagen en medicijnenoverzicht.
Telefonisch inplannen
Voor afspraken kunt u bellen tussen 08.00 – 10.00 uur met onze assistente. U kunt kiezen om te wachten om te woord gestaan te worden. U kunt er ook voor kiezen om teruggebeld te worden. In dat geval hoeft u niet in de wachtrij te blijven en wordt u door de assistente teruggebeld op het tijdstip dat aan u gecommuniceerd wordt.
Wij geven u ook de mogelijkheid een vragenlijst in te vullen via ‘Moet ik naar de Dokter’. De vragen die u beantwoordt en uw antwoorden zijn zichtbaar voor de doktersassistent. Daardoor kunnen we sneller inschatten hoe we u het beste kunnen helpen en kan de informatie ook gelijk gedeeld worden met de zorgverlener waar u een afspraak krijgt.
Spreekuurplanning
Onze assistente schat aan de hand van een aantal vragen in hoeveel tijd er nodig is voor uw vraag (triage) en door wie uw vraag het beste behandeld kan worden. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw klachten en zij kan u zo nodig advies en tips geven waarmee u alvast zelf aan de slag kunt.
Voor gezondheidsklachten die met spoed gezien moeten worden zal u altijd dezelfde dag nog een afspraak krijgen. Voor andere vragen kan het zijn dat u een aantal dagen moet wachten. Als u erop staat slechts door één specifieke zorgverlener geholpen te worden kan het zijn dat het langer duurt voordat u terecht kunt. Wij bieden u altijd alternatieven aan om eerder geholpen te worden maar laten u vrij in uw keuze.
No-show beleid
Wij hanteren een no-show beleid. Dit betekent dat als u niet op uw afspraak komt en u dit niet tijdig aan ons communiceert, wij u daarvoor een schadevergoeding zullen aanrekenen. Meer informatie hierover vindt u hier.
Als u door omstandigheden niet op uw afspraak aanwezig kunt zijn, vragen wij u dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten. We vragen u dit uiterlijk 2 uur van tevoren te melden als u een afspraak heeft na 14u. Dit kan telefonisch bij onze doktersassistenten of per e-mail naar assistente@hapkortgene.nl als u een afspraak heeft in Kortgene en assistentes@hacolijnsplaat.nl als u een afspraak heeft in Colijnsplaat. Heeft u een afspraak vóór 14 uur? Dan kunt u de dag ervoor telefonisch afbellen of ons dit via de mail laten weten de dag voor uw afspraak.
Voor afspraken bij de POH geldt dat deze minimaal 24 uur van tevoren afgezegd moeten worden. Er wordt dan geen ‘no-show’ tarief in rekening gebracht. Als u een afspraak bij uw praktijkondersteuner mist en dit niet aan ons doorgeeft, zal deze in eerste instantie hierover met u in gesprek gaan om deze situatie in de toekomst te vermijden. Er wordt dan nog geen ‘no-show’ tarief in rekening gebracht. Gebeurt het herhaaldelijk dat u een afspraak maakt die u niet nakomt, ondanks overleg hierover met uw praktijkondersteuner, dan zijn we genoodzaakt wel een ‘no-show’ tarief in rekening te brengen.
Samengevat:
- een afspraak na 14:00 uur mag afgezegd worden uiterlijk tot 12:00 uur op de dag zelf
- een afspraak voor 14:00 uur mag afgezegd worden uiterlijk tot 23:59 uur de dag voor uw afspraak
- een afspraak bij de Praktijkondersteuner moet minimaal 24 uur voor het tijdstip van uw afspraak afgezegd worden

